Warzywa i owoce są ważną częścią zdrowej diety, a różnorodność jest równie ważna jak ilość. Żadne pojedyncze owoce czy warzywa nie dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dlatego należy spożywać codziennie odpowiednich ich ilości.

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

Dieta bogata w warzywa i owoce może obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu, zapobiegać niektórym typom raka. Ponadto może obniżyć ryzyko chorób oczu i problemów z trawieniem oraz mieć pozytywny wpływ na poziom cukru we krwi, co może pomóc zachować apetyt pod kontrolą.

Warto jeść różne rodzaje i kolory produktów w celu dostarczenia organizmowi mieszanek składników odżywczych, których on potrzebuje. Każdy powinien wypróbować w swojej diecie ciemnozielone liście, kolorowe, czerwone, żółte i pomarańczowe warzywa i owoce.

Warzywa, owoce czyli zdrowe odżywianie i niwelowanie chorób

Choroba sercowo-naczyniowa

Zastanawiając się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa należy stwierdzić, iż, istnieją przekonujące dowody, że dieta bogata w owoce i warzywa może obniżyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

Im wyższe średnie dzienne spożycie owoców i warzyw, tym mniejsze szanse rozwoju choroby sercowo-naczyniowej. W porównaniu z osobami z najniższej kategorii spożycia owoców i warzyw (mniej niż 1,5 porcji dziennie), ci, którzy zjadali średnio 8 lub więcej porcji dziennie byli o 30 procent mniej narażeni na zawały serca lub udar mózgu.

Chociaż wszystkie owoce i warzywa mogą przyczyniać się do tej korzyści, zielone warzywa liściaste, takie jak sałata, szpinak, warzywa krzyżowe, takie jak brokuły, kalafior, kapusta, brukselska, jarmuż i owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze, cytryny, limonki i grejpfrut (i ich soki) wnoszą ważny wkład w działanie prozdrowotne.

Ciśnienie krwi

Badania dietetyczne mają swoje podejście do wpływu owoców i warzyw na obniżenie nadciśnienia tętniczego. Zbadano wpływ diety na ciśnienie krwi, która była bogata w owoce, warzywa i nisko tłuszczowe produkty mleczarskie. Dieta owocowo – warzywna ograniczała ilość nasyconych i całkowitych tłuszczów. Naukowcy odkryli, że osoby z wysokim ciśnieniem krwi, które stosowały tę dietę, odnotowały obniżenie skurczowego ciśnienia krwi i rozkurczowego ciśnienia krwi.

Nowotwór

Liczne badania ujawniły, silny związek między jedzeniem owoców i warzyw a ochroną przed rakiem. Bardziej prawdopodobną możliwością jest to, że niektóre rodzaje owoców i warzyw mogą chronić przed niektórymi nowotworami.

Raport Światowego Funduszu Badań nad Rakiem sugeruje, że warzywa bez skrobi – takie jak sałata i inne liściaste zielone, brokuły, kapusta, a także czosnek, cebula prawdopodobnie chroni przed kilkoma typami nowotworów. W tym ust, gardła, przełyku i żołądka, owoce prawdopodobnie również chronią przed rakiem płuca.

Dlaczego warto jeść owoce i warzywaCukrzyca

Niektóre badania dotyczą odpowiedzi na pytanie, czy pojedyncze owoce są związane z ryzykiem cukrzycy typu 2. Podczas gdy nie ma jeszcze wielu badań w tej dziedzinie, wstępne wyniki są istotne. Większe spożycie owoców – szczególnie jagody, winogrona i jabłka – są związane z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2.

Spożycie zielonych warzyw liściastych i owoców wiązało się z mniejszym ryzykiem cukrzycy, owoce i warzywa, zwłaszcza jagody, mogą zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2.

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa na problemy żołądkowo-jelitowe

Owoce i warzywa zawierają niestrawne włókno, które pochłania wodę i rozszerza się w miarę przechodzenia przez układ pokarmowy. Może to wyciszyć objawy drażliwych jelit, powodując regularne ruchy jelit, dzięki czemu można złagodzić lub zapobiec zaparciom. Działanie pęcherzyków i zmiękczanie nierozpuszczalnego włókna obniża również ciśnienie wewnątrz przewodu jelitowego i może pomóc zapobiec uchyłkowi.

Ochrona oczu

Jedzenie owoców i warzyw może również wspomagać dbanie o zdrowie oczu i może zapobiegać powstawaniu dwóch typowych chorób oczu związanych z wiekiem – zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej – które dotykają miliony ludzi na świecie w wieku powyżej 65 lat. Luteina i zeaksantyna wydają się szczególnie chronić przed zaćmą.

Share This
UA-107732970-1